Korelasi Keterampilan Membaca Pemahaman Teks Laporan Hasil Observasi dan Keterampilan Menulis Teks Laporan Hasil Observasi Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Bayang
DOI:
https://doi.org/10.24036/jeli.v2i1.44Keywords:
reading, writing, observation report textAbstract
The research aimed to describe the level of reading comprehension skills, describe the level of writing skills, and analyze whether there was a correlation between reading comprehension skills and the skills in writing text reports from observations of class X students at SMA Negeri 2 Bayang. This type of research is quantitative research with descriptive methods. The research sample was taken at 15% using a simple random sampling technique. The instrument of this research is a test, namely an objective test of reading comprehension skills and a performance test of writing skills. There are three research results. First, the reading comprehension skills of the text of the observation report of class X students of SMA Negeri 2 Bayang are more than sufficient, with an average calculation of 67.07. Second, the skill of writing the text of the observation report of the students of class X of SMA Negeri 2 Bayang is at a sufficient qualification with an average calculation of 65.21. Third, a significant correlation exists between reading comprehension skills and observation report text writing skills with r_count>r_tabel, namely 0.976>0.297. H0 is rejected, and H1 is accepted because t_count (29.52) is greater than t_table (1.68). Thus, it can be concluded that reading comprehension skills are positively correlated with skills in writing observation report texts.
References
Filjannah, N. (2022). Korelasi Keterampilan Membaca Pemahaman terhadap Keterampilan Menulis Teks Ceramah Siswa Kelas XI SMA Negeri 2 Sijunjung. Skripsi. Padang: FBS UNP.
Gani, E. (2013). Menulis Karya Tulis Ilmiah. Padang: UNP Press.
Ghazali, A. M., & Arief, E. (2020). “Korelasi keterampilan membaca pemahaman dengan keterampilan menulis teks berita siswa kelas viii smp negeri 9 Padang”. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia.
Hagashita, Nelly, dkk. (2015). “Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Laporan Hasil Observasi melalui Model Jurisprudensial Berbasis Wisata Lapangan pada Siswa Kelas X IPA SMA Negeri 3 Singaraja”. e-Journal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia.
Harsiati, Titik. (2014). Bahasa Indonesia untuk Kelas VII. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemdikbud.
Harsiati, T., Trianto, A., Kosasih, E. (2017). Bahasa Indonesia : Buku Guru SMP/MTs Kelas VII. Jakarta : Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Husna, H., & Afnita. (2020). “Hubungan Kemampuan Membaca Pemahaman dengan Kemampuan Menulis Paragraf Eksposisi Siswa Kelas X SMA N 10 Sujunjung”. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Serta Bahasa Daerah.
Izmi, N., Basri, I., & Zulfikarni. (2018). “Korelasi Keterampilan Membaca Pemahaman Teks Anekdot dengan Keterampilan Menulis Teks Anekdot Siswa Kelas X SMK Negeri 1 Lubuk Basung”. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia.
Juliawati, Sutama, dan Gede. (2015). “Pembelajaran menulis teks laporan hasil observasi berbasis kearifan lokal pada siswa kelas VII SMP Negeri 1 Singaraja”. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia.
Kemendikbud. (2016). Bahasa Indonesia. Buku Siswa. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kurniadi, Rizal. (2018). “Korelasi Keterampilan Membaca Pemahaman dengan Keterampilan Menulis Teks Laporan Hasil Observasi Siswa Kelas X SMK Negeri 10 Padang”. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia.
Lukmanati, Rina Dwi. (2023). “Kurikulum Merdeka dalam Perspektif Pembelajaran Bahasa Indonesia”. Diakses pada 27 April 2024 dari https://www.suaramerdeka.com/opini/amp/048904870/kurikulum-merdeka-dalam-perspektif-pembelajaran-bahasa-indonesia.
Sari, F. T., Sumarti, S., & Rusminto, N. E. (2020). “Teks Laporan Hasil Observasi Smkn 1 Talangpadang dan Pemanfaatannya sebagai Materi Ajar”. Jurnal Kata (Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Niken Oktri Feronika, Erizal Gani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.